ویژوال بیسیک توسعه یافته زبان برنامهنویسی بیسیک میباشد. بیسیک توسط پروفسور جان کمنسی و توماس کرتز از کالج دارتموث برای نوشتن برنامههای ساده ایجاد شد. طراحی آن از اواسط دهه 1960 آغاز گردید.
ویژوال بیسیک تا نسخه ۳ به صورت ۱۶ بیتی بود. از نسخه ۵ به بعد فقط ویرایش ۳۲ بیتی آن ارائه شد. (نسخه ۴ هم به صورت ۱۶ بیتی و هم به صورت ۳۲ بیتی عرضه شده بود)
ویژوال بیسیک از نسخه ۶ به بعد بر پایه چهارچوب دانت نت (NET.) ارائه شد.
اگر چه با ظهور ویژوال بیسیک دات نت اکثر برنامهنویسان ویژوال بیسیک ۶ به آن گرویدند، ولی نسخه ۶ همچنان طرفداران ویژهٔ خود را دارد.
ویژوال بیسیک برای توسعه سریع نرم افزار (RAD یا Rapid Application Development) بر پایه بر پایه رابط گرافیکی کاربر (GUI یا Graphical User Interface) توسعه داده شد. دسترسی آسان و سریع به پایگاه داده ها با استفاده از DAO ،RDO یا ADO و ایجاد کنترلهای اکتیو ایکس از جمله مواردی هستند که این زبان را برای RAD مناسب کردهاند.
برنامهنویسی در ویژوال بیسیک به صورت برنامه نویسی رویداد محور و برنامه نویسی شی گرا میباشد.
در برنامهنویسی تجاری، ویژوال بیسیک جز محبوبترینها است. بنابه آماری که در سال 2003 منتشر شد، ۵۶٪ از برنامههای تجاری با استفاده از این زبان تولید شدهاند.
منبع:ویکی پدیا
گروه رایانه نظری شهرستان اسلامشهر...ما را در سایت گروه رایانه نظری شهرستان اسلامشهر دنبال میکنید
برچسب: مروري بر اتفاقات ديشب برنامه نود,مروری بر مدلهای برنامه ریزی استراتژیک,مروری جامع بر برنامه ریزی بازاریابی, نویسنده: بازدید: 55